SIRAMAN ZIKRULLAH

Thursday, December 25, 2008

AKU INSAN KERDIL DIBUMI ANBIYA'

INILAH LUAHAN HATIKU....
Sesungguhnya aku adalah diantara hambaNYA yang sering lalai dimuka bumi ini,
Aku akui kelemahanku jarang sekali sujud pada yang Maha Pencipta,
Aku berasa amat kagum melihat ada dikalangan rakan-rakanku yang sering kali sujud
dikedinginan pagi.

Sepanjang ku belajar dibumi anbiya' yang penuh berkah dan penuh dengan lautan ilmu,
aku dapati hambaNYA sentiasa sujud dimana-mana ruang yang ada semata-mata untuk
menuruti salah satu dari rukun solat,
SUBHANALLAH....sungguh hebat mereka ini.

Aku berasa amat bertuah kerana dapat menjejakkan kaki dibumi anbiya' ini demi
mengutip mutiara-mutiara ilmu yang berada dibumi anbiya' ini,
ALHAMDULLILLAH....syukur ku panjatkan padaMU YA ALLAH Tuhan sekalian alam.

Ya ALLAH sungguh nipis imanku kerana semakin aku lalai & alpa,semakin murah rezeki
yang ALLAH berikan padaku,
Sesungguhnya aku sedar,ALLAH Maha Pengasih dan Maha Penyayang keatas setiap
hambaNYA,walaupun aku sentiasa leka dengan dunia yang tidak kekal ini,aku
bersyukur aku dimurahkan rezeki,dipanjangkan umur serta mempunyai kesihatan yang
baik,ALHAMDULLILLAH segala puji bagi ALLAH Tuhan sekalian alam.



Aku teringat pada kata-kata Saidina Ali bin Abi Talib:Tiada nikmat yang paling besar
didunia ini melainkan nikmat kesihatan tubuh badan dan panjang umur.
Syukur ku panjatkan pada Rabbul Jalal...

Oh Tuhan sesungguhnya aku insan yang kerdil dibumiMU dan sesungguhnya aku memohon
padaMU agar dibukakan pintu hidayahMU padaku dan aku memohon ampun atas segala
dosa-dosa yang telah aku lakukan kerana Engkaulah Yang Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang...




Sebelum aku mengakhiri luahan hatiku ingin aku menukilkan bait-bait lagu nasyid yang
didendangkan oleh kumpulan In-Team iaitu DAMBA KASIH kerana sesungguhnya lagu ini
banyak memberi keinsafan padaku,hayatilah susunan bait-bait dalam lagu ini...

...Semakin jauh ku dariMU,Semakin dekat pula KAU menghampiri daku,
...Oh Tuhan yang Maha Pengasih,siapalah diriku dipandanganMU,
...Semakin cuba ku dekati,semakin kuat pula KAU mendugai aku,
...Oh Tuhan yang Maha Sempurna,kerdilnya diriku dihadapanMU,
...Bagaimanakah nantinya tika berhadapan denganMU,
...Sudikah KAU menerima hambaMU yang hina ini,
...Ya ALLAH KAU Maha Pengampun,
...Dibayangan mentari aku kealpaan dusta dunia penuh kepura-puraan,
...Dikala dini hari aku kepasrahan mendamba jernih embun kasih sayangMU oh Tuhan,
...Andainya dihitung amalanku,
...Belum pasti dapatku hampiri gerbang syurgaMU,
...Oh Tuhan yang Maha Pemurah,hindari diriku dari siksamu,oh Tuhan..,
...Kasih sayangMU Tuhan itu yang ku dambakan,
...Dengan rahmatMU ampunilah diriku.....

Akhirnya aku memohon pada ALLAH moga-moga aku sentiasa dilindungi dari segala ujian
dan cubaan semasa berada dibumi anbiya' ini dan aku memohon padaNYA moga-moga aku
menjadi insan yang soleh dan taat pada perintah ALLAH serta berjaya didunia dan
diakhirat.AMIN.........

No comments:

Post a Comment